.....LIHAT.....DILIHAT.....

My photo
Aku melihat perjalanan hidup ini sebagai sebuah kisah yang panjang tentang pembaikan diri untuk menjadi bekalan berbaloi apabila sudah tiada di'sini'...!

Monday, January 11, 2010

Akhirnya terluah Jua...Ahmad dan Arni

"Ahmad dah fikir masak2 ke"?tanya Arni...Ahmad tak menjawab hanya anggukan lemah sahaja sebagai jawapan.

"Kita memang sudah tidak perlu bertanya kabar lagi,sudah lama saya melalui perasaan hati ini.Kita akan terus berkawan tetapi cukup sahaja dalam hati ini.Walaupun kita secara jasadnya mungkin sudah tidak akan bertemu lagi tetapi didalam hati ini persahabatan ini kekal sampai bila2."Ahmad menjawab..

"Arni xsalah cuma saya sahaja sangat lemah dalam hal ini.Persahabatan ini menjadi satu dilemma bagi saya.Saya rasa saya xjujur bersahabat pada Arni.Arni mungkin jujur bersahabat dengan saya tanpa lebih dari itu.Tetapi tidak saya,saya gagal melihat persahatan ini sebagai persahabatan.Saya mengharap lebih daripada itu."Ahmad bersuara lagi.

Sudah lama Ahmad ingin bersuara hal ini pada Arni.Tetapi dia tidak sampai hati.Tetapi akhirnya setelah sekian lama dia pun bersuara walaupun matanya berkaca dengan air mata.

"Apalah Ahmad ko ni memang lemah lah..Kawan jerlah ngan Arni tu.Arni tu baik,cantik pulak tu.Bertahun ko cuba nak berkawan ngan dia tetapi inilah pula jadinya.Ko jangan Menyesal!"Jerit Segelas Teh O Ais Sekuat2nya.

Ahmad memang tidak mampu melihat wajah dihadapannya.Wajah cantik yang dia tidak pernah lupa pada ketika kali pertama dia melihatnya kira2 pada hampir lebih 16 tahun dahulu.

Namun bukan sebab itu faktornya dia menunggu buah yang tidak tahu bila gugurnya...

Dua tahun lebih lepas....

"Awak bangun sahur tak?"tanya Ahmad

"Dah awak.Dah minum segelas air.Stand by letak tepi katil.Bukan ke awak cakap kalau malas bangun sahur kurang2nya letaklah air tepi katil.Berniat dan minum.Ambil fadilat sahur"Arni jawab dalam keadaan mamai2.

"Baguslah tuh.."Ringkas ahmad menjawab.

Suka hati Ahmad mendengarnya.Tetapi bukan itu yang suka hatinya.Tetapi suka hatinya kerana dia yakin Arni gadis yang senang dibawa bercakap asalkan betul caranya.Ahmad tersenyum dalam hati.Harap2 pilihannya tepat.Memang itu nawaitunya


Tetapi kini...

Biarlah tuhan sahaja yang tahu.Ahmad buat keputusan bukan kerana sudah ada pengganti.Tetapi dia melihat sudah tiada harapan pada impiannya.Impiannya mungkin sudah habis tetapi nawaitunya...erm entahlah..tuhan sahaja yang tahu.

"Itulah ko..cubalah luahkan sekali lagi nawaitu tu.Manalah tahu kot rezeki ko.Arni dia cakap dia dah single kan?Ko memang lemah!"Laung si Teh O Limau Suam.

Tetapi Ahmad lebih memahami situasi antara dia dan Arni.Teh O Limau Suam dan Teh O Ais memang xfaham apa yang bergelodak dalam hatinya.

"Takpalah awak kalau ada rezeki dan jodoh kita pasti akan bertemu lagi"kata ahmad.

Petang itu Ahmad terduduk ditepi sebuah pokok.Dia sendiri tidak tahu sama ada hatinya kini sudah berasa lega atau menyesal.Biarlah tuhan sahaja yang membantu jiwanya.Dia hanya mampu berserah diri.Jauh didalam hatinya dia mendoakan yang terbaik untuk Arni.Arni...Ahmad minta maaf sangat.

3 comments: