.....LIHAT.....DILIHAT.....

My photo
Aku melihat perjalanan hidup ini sebagai sebuah kisah yang panjang tentang pembaikan diri untuk menjadi bekalan berbaloi apabila sudah tiada di'sini'...!

Thursday, January 7, 2010

semuanya TOK GURU kite....

'Weh...ko adalah tok guru aku..aku belajar dalam diam dengan ko mcm mana untuk bercakap didepan orang',kata Abu dengan bersungguh2.

'Betul ke?',tanya Ali minta kepastian.

'Aku belajar dengan cara melihat ko bercakap waktu public speaking.Bukan sahaja ko jer tok guru aku.Ramai lagi rakan2 kita aku anggap tok guru aku,aku improve diri aku dengan cara belajar melihat sekeliling aku',Abu menerangkan lagi kepada rakan baiknya itu.

'Ohhh macam itu ke?Terima kasih bro..Ko pun tok guru aku..'Ali membalas.

Sampai ke rumah malam tu...Ali terfikir kata2 rakannya si Abu.Perbualan ringkas itu sangat bermakna.'Abu ko pun tok guru aku.Ko mengajar aku menghargai nilai2 baik rakan kita',hati kecilnya berkata2 sendirian.

Sejak hari itu Abu mula tingkatkan nilai dirinya dengan belajar MELIHAT nilai2 baik yang ada pada rakan2 sekelilingnya.

Abu belajar dengan Ahmad bagaimana untuk tidak terlalu kedekut dengan diri sendiri dan menghargai diri sendiri.

Abu belajar dengan Ghafar bagaimana untuk menghargai rakan2 sekeliling.

Abu belajar dengan pemandu bas sekolah anaknya bagaimana untuk berkerja dengan seikhlas hati untuk keluarga tercinta.

Abu belajar dengan Nasir cara bagaimana untuk bergaul dengan masyarakat perumahannya.

Abu belajar dengan orang kaya didepan rumahnya yang selalu merendah diri dan menghormati orang.

Abu belajar dengan anaknya sendiri bagaimana untuk menggunakan internet.

Abu belajar dengan Zaki bagaimana tidak terlalu boros dalam belanja harian.

Dan banyak lagi perkara yang telah dia belajar dengan cara 'MELIHAT' sekelilingnya.

Bertahun2 telah berlalu setelah perbualan ringkasnya dengan Abu, rakan baiknya.Selama ini dia tidak MELIHAT sebagaimana Abu MELIHAT sekelilingnya.

'Terima kasih Abu'Hati kecilnya berkata dengan tenang.

Kawan2 sesungguhnya semua kehidupan keliling kita adalah tok guru kita.Marilah kita belajar untuk tukar cara MELIHAT supaya kita sama2 dapat meningkatkan nilai2 baik dalam diri.

Kisah diatas adalah sebuah kisah2 tentang proses pembaikan diri.SEKIAN,TERIMA KASIH!

No comments:

Post a Comment